pondelok 16. júna 2014

RECENZIA : Prozreteľnosť Jamie McGuireová

• originálny názov : Providence (Providence #1)
  • počet strán : 424
  • vydané na SK : Ikar 2014

anotácia : Vysokoškoláčka Nina krátko po smrti milovaného otca spoznáva sympatického, trochu tajomného mladíka. Čoskoro sa ukáže, že ich stretnutie na autobusovej zastávke nebolo náhodné. Jared Ryel ju pozná lepšie než najbližší priatelia z internátu. Čoskoro medzi nimi preskočí iskra, lenže Jared akoby sa obával naplno prejaviť svoje city, pretože táto láska je z kategórie zakázaných... Jedného dňa Ninu na ulici osloví neznámy muž a dožaduje sa dokumentov o prevode časti otcovho rozsiahleho majetku. Po vyhrážkach od bývalých otcových spoločníkov sa Nina dozvedá, že otec v skutočnosti žil dvojakým životom. Hoci to znie neuveriteľne, zaplietol sa do nebezpečnej hry so samotným peklom. Temný vojvoda sa dožaduje niečoho, čo im vzal, a Nina spočiatku nemá ani potuchy, o čo ide. Ochrániť ju môže iba Jared, ktorý má neuveriteľné, priam nadľudské schopnosti a s ktorým ju spája viac než priateľstvo.

Jamie McGuierová vyštudovaná rádiologická asistentka, sa dala na dráhu písania. Či urobila správne? Jej kniha Krásna katastrofa valcovala rebríčky čítanosti a bola preložená hneď v niekoľkých krajinách. Chválospevy na túto knihu si môžete prečítať na 8 z 10 blogov. A teraz je tu je prvotina Prozreteľnosť.

V poslednom čase sa nechávam knihami prekvapovať. Nečítam predom recenzie a niekedy nenazriem ani do anotácie, aby som sa naozaj nenechala ničím ovplyvniť. Do Prozreteľnosti som išla s tým, že sa mi páčila autorkina predchádzajúca kniha a mala som predstavu o ďalšej new adult-ke. Preto ma kniha dosť prekvapila tým, že okrem new adult sa tu vyskytuje paranormálna romanca, ktorú som naozaj nečakala. Autorka vo svojej knihe predstavuje Ninu, ktorej milovaný otec zomiera. Po jeho smrti sa jej rúca celý svet. Svetlý bod programu je stretnutie s tajomným Jaredom, ktorého čoraz častejšie stretáva akoby "náhodou". Nina postupne zisťuje, že nie všetko v jej živote bolo ružové, ako si doposiaľ myslela a všetky temné stránky života jej rodiny postupne vyplávajú na povrch. Zdá sa, že doteraz žila Nina v akejsi bubline nevedomosti.

McGuierová píše ľahko, jednoducho a možno preto sú jej knihy pre čitateľov lákadlom. Veľmi príjemne opisuje a niektoré scény v knihe mi doslova ulahodili. Mám pocit, že aj bez nadprirodzena by bola kniha dobrá, ale autorka si s ňou celkom slušne poradila. Ninu vytvorila ako hlavnú hrdinku, ktorá sa nezľakne len tak hocičoho a kvitujem prostredie podsvetia, do ktorej ju vytvorila a to, ako musela odhaľovať pravdu. Vtipné ale aj dojemné pasáže dotvárali vedľajšie postavy a to Nininy spolužiaci, avšak dosť veľa krát boli skrytí do úzadia, hlavne pre romantickú zápletku s Jaredom.
Najskôr stalker a nakoniec anjel?
Skoro som odpadla, keď vysvitlo, čo to tá McGuierová s Jeredom vyviedla. Spočiatku bol v deji veľmi tajomný a málo otvorený, čo je v tomto žánri veľmi dobré, vzhľadom k tomu, že je to pre čitateľa bodom, kedy sa chce čím skôr dozvedieť viac. Samozrejme mu dala do vienka krásu a osobitý šarm, takže si dosť čitateliek príde na svoje. Prídu si na svoje aj fanúšikovia anjelov i keď, nečakajte krídelká, svätožiaru ani nič podobné. Skôr si predstavte zbrane, sledovacie zariadenia, rýchlosť a obrovskú silu. Príbeh si teda dotvorila, nič nekopírovala a naozaj kvitujem, že vytvorila niečo nové a neokukané. Jediné čo by som preškrtala boli paradoxne zaláskované momenty hlavných hrdinov.Vadilo mi to, že vtedy keď to už začalo byť naozaj zaujímavé, zabíjali to chvíle oboch hrdinov s jemne ladeným eroticko-romantickým podtónom. Pchala toho tam veľmi veľa a tak sa postavy schádzali a rozchádzali ako na bežiacom páse. Kým na jednej kapitole som zaspala s tým, že sú v sebe, na tej druhej som sa prebrala, že už na neho kričí a vykrikuje mu nelogické momenty, ktoré už mali byť dávno zjedené aj s topánkami. Možno som už len týmito scénami prejedená, nakoľko sa momentálne objavujú vo viacerých knihách. Napriek tomu, svojim písaním vie McGuierová nejakým spôsobom udržať čitateľa.
Kvitujem vydavateľstvu mäkký prebal. Je to ten lepší, takže sa vám po prečítaní kniha nerozpadá v rukách.

Prozreteľnosť hodnotím ako lepší priemer. Je to príjemná oddychovka a chybičky krásy ospravedlňujem autorke tým, že si musela vytvoriť priestor pre ďalšie časti. Druhá časť sa bude volať Proroctvo a vyjde v septembri tohto roka.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete zakúpiť tu.