streda 18. apríla 2012

RECENZIA : Pod vražednou oblohou Veronica Rossiová


  • originálny názov : Under the Never Sky
  • počet strán : 296
  • vydané na SK : Ikar
  • kúpiť


anotácia : Mesto, v ktorom žije sedemnásťročná Aria, sa volá Blaženosť. Azda preto, lebo jeho obyvatelia sú v ňom chránení pred nebezpečenstvom striehnucim mimo jeho dômyselného obranného systému. Svet sa totiž od základu zmenil: z oblohy z času na čas šľahajú ohnivé elektrické prúdy a spália všetko, čoho sa dotknú, hrozia aj epidémie smrteľných chorôb. Napriek tomu aj tam existuje život – v podobe „divochov“ či iných záhadných tvorov. Mešťania a tí „zvonku“ sa odjakživa nenávidia... Osudy dvoch mladých ľudí z rozdielnych svetov Arie a Sokola sa nečakane spojili, keď dievča nespravodlivo vyhostili z mesta, aby nemohlo svedčiť proti privilegovanému konzulovmu synovi. Prežila práve vďaka Sokolovi a „menejcenným“ bytostiam z voľnej prírody. Spoločne sa vydali hľadať Ariinu nezvestnú matku. Aria postupne poznáva výnimočné schopnosti svojich spoločníkov – jeden má dokonalý sluch, iný čuch, ďalší zrak – a uvedomuje si aj vlastné dovtedy neodhalené zručnosti. Naučí sa prežiť v divočine, loviť, variť, hľadať pitnú vodu, unikať pred vlkmi a odhadovať, kedy na zem opäť udrie vražedný éter z oblohy. Láska k Sokolovi ju však postaví pred ťažké rozhodnutie – má sa pridať k divochom, alebo radšej k svojej rodine a spoločne napraviť krivdu?

Moje pocity :


Zatiaľ čo on pozná východ Slnka a skrýva sa pred éterovými búrkami, ona to vidí len cez bublinu vo virtuálnom svete.

V úvode som ani nečakala, že sa do knihy zamilujem. To pomalé odkrývanie deja ma doslova ničilo. Nečakala som čo bude nasledovať a bolo to od začiatku do konca tak napínavé, že bolo úplne nemožné len tak od knihy odísť...
Z nenávisti pochopenie, z pochopenia láska
Rozdielnosti hlavných hrdinov som si užívala a to už len preto, že všetko krásne do seba zapadlo, postupne sa rozvíjali a stotožňovali s realitou sveta. Hlavne Aria postupom deja pekne napredovala, odkrývala všetky tie tajomstvá a strašné lži, ktoré jej vlastne od mala vsugerovávali. Autorka nádherne rozvíjala ako sa Sokol s Ariou navzájom študovali, ako sa snažili navzájom pochopiť a postupne z nenávisti, ktorá medzi nimi panovala, vznikala láska. Sledovať, že aj napriek všetkému sa láske proste nedá ubrániť bolo tak nádherne opísané... Totálne citové vyšťavenie z mojej strany. Zabíjala ma rozdielnosťou postáv a až dokonca ma držala v domnienke, že jednoducho týmto dvom postavám nie je súdené byť spolu. A tým pádom ma koniec rozhádzal a s pocitom - „ musím mať ďalší diel“, ma nechal v obrovskej otázke ako toto bude pokračovať.
Je to akoby ste spojili plus a mínus.  V každej rovnici sa ale nachádza jedno rovná sa.
Hľadanie milovaných osôb, odkrýva tajomstvo, ktoré nemalo vyplávať na povrch tak skoro....
Autorka sa na nič nehrala nie všetko proste v živote vyjde a presne sa stotožnila s tým miestom, plným útrap. Holá pravda obe postavy tak ničila a nenechala ich kľudne ani dýchať. Cielene chcela ukázať, že sa dá všetko ak človek chce a aj zdanlivo neriešiteľné situácie sa dajú vyriešiť.

Celé tie dokonalo opísané svety, tvory, tí ľudia, proste všetko bolo úžasné. Chápala som Ariu, prečo bola sem tam taká neuvedomelá. Vytiahnutie z jej sveta bez akejkoľvek pomoci, so smrťou na pleciach a vtiahnutá do úplne inej civilizácie, kde to vôbec jednoduché nebolo, bolo tak dojímavé a napätie sa v niektorých momentoch dalo krájať. Každú sekundu sa tam predsa mohla dostať do nebezpečnej situácie. Nehovoriac o tom aká zavislá bola od jediného prístroja, ktorý bol v tomto prípade dôležitý pre obe hlavné postavy. Sokol potreboval jej pomoc, aj keď si to nechcel priznať. Nádhera! Konečne znova poriadna dávka dystópie, ktorú som nutne potrebovala. Autorka píše veľmi vierohodne a jej štýl sa ľahko sa číta.

Blaženosť garantuje svet lepší ako skutočnosť !!! – nie som si istá
Tie zvraty, kde som z otvorenými ústami len nemo pozerala, ako to autorka preplietla a ako to vôbec mohla vymyslieť. Nádherné scény s áriami, ktoré hlavná hrdinka spievala boli srdcervúce a tak dojemne romantické. Čo sa stane, keď sa spoja dvaja tak odlišný ľudia z úplne rozdielnych svetov? Klamstvo, zrada, láska, porozumenie, hľadanie pravdy, odpustenie a lúčenie...
Do tejto knihy sa zamilujete od hlavných postáv, cez tie vedľajšie, kladné postavy či záporáci - dokonalé.... Naozaj skvelý preklad do toho všetkého dal ešte viac šmrncu a od knihy sa nedalo odtrhnúť. Tlieskam a znovu tlieskam...!!!

Túto knihu si už od zajtra môžete kúpiť a ďakujme Ikaru za úžasnú dystópiu, ktorú sa oplatí mať v poličke po ruke... Budete sa totiž isto iste k tomuto príbehu čo najskôr chcieť vrátiť :).... 


2 komentáre:

  1. Tuto knihu CHCI CHCI A JEŠTĚ JEDNOU CHCI!!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. suhlasim ja ju teraz citam a je uzasna skoda len ze nema taku obalku ako ceska kniha

    OdpovedaťOdstrániť