sobota 3. marca 2012

RECENZIA : Prežila som svet Miroslava Varáčková

• počet strán : 216
  • vydané na SK : Motýľ 2011

anotácia : Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili. Prišla som o svoju rodinu, priateľov, susedov a vo svojich sedemnástich rokoch som ostala celkom sama. Kedysi som chodila do školy, so spolužiačkami do kina, či len tak sa flákať mestom. Dýchala som čistý vzduch a jedla čerstvé rožky. Teraz väčšinu času trávim v starej stuchnutej pivnici a deň, kedy mám plný žalúdok, môžem pokojne nazvať šťastným. Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili...
Napínavý príbeh zakázanej lásky, ktorá sa rodí v čase úpadku civilizácie. Svet je v ruinách, budúcnosť neistá, boj o život neúprosný. Podľahne Ela nádeji a túžbe milovať? Vráti jej ukrývaný vzťah do duše svetlo, alebo ju uvrhne do ešte väčšieho zúfalstva? A... prežije Ela vôbec najbližšie svitanie?

Keď v roku 2034 konflikty vyústili do vojny, keď moc prebrala vláda Čistých ( genetickými úpravami nedotknutí ), vtedy sa svet razom zmenil. Dva roky po útoku žije Ela sama iba so svojím psíkom v zatuchnutej pivnici a každý deň nasadzuje svoj život pre kúsok jedla. Pohybovať sa v tieňoch, aby ju nezbadali Dohliadači, je čoraz ťažšie. Elin život sa mení, keď jej jeden z Dohliadačov nečakane zachráni život. Či Ela chce alebo nechce, postupom času sa začína medzi ňou a Dohliadačom Alexom rozvíjať aj iný cit než priateľstvo a vďačnosť....

Príbeh je zasadený do nie až tak ďalekej budúcnosti a niekoľko hlavných znakov si autorka zobrala práve z druhej svetovej vojny. Nemecko a Hitler = Čistý, Židia = Upravení, dokonca aj koncentračné tábory tu boli opísané v podobnej forme. Mirka Varáčková sa zahrala s minulosťou a kus nej previedla o niekoľko rokov dopredu s väčšou technológiou a katastrofickejšou dohrou. Príbeh bol príťažlivý a v jednom kuse sa niečo dialo. Hlavná hrdinka nás sprevádza nielen spustošeným svetom a stretu s Dohliadačom Alexom, ale aj minulosťou, čo sa stalo pred útokom a ako k nemu vôbec došlo, o tom prečo zostala sama. Príbeh je veľmi citlivo opisovaný no niekedy tých scén bolo až príliš, pretože mi prišli až príliš depresívne.

Autorka skôr než opisy okolia ( príroda, miestnosti ... ) využíva opisy ľudí a hlavne pocity postáv. Tým pádom boli či už hlavná alebo vedľajšie postavy veľmi atraktívne a každá mala výborne prepracovanú povahovú črtu, zároveň som však nevedela čo od nich očakávať, za čo dávam palec hore. No aj tak mi chýbali opisy okolia, keďže som si nevedela dosť dobre predstaviť jednotlivé scény.

Romantická zápletka bola veľmi citlivo opísaná a páčilo sa mi, že si hlavná hrdinka dala načas. Tu totiž nenájdete po piatich hodinách stretu dvoch osôb lásku až za hrob. Táto romanca bola vykreslená pekne postupne, žiadne naháňanie, ale pekné jemné opatrné plynutie s dejom.

Väčšina takéhoto typu kníh býva rozdelená minimálne do troch častí a tu máte prestretú jednu krásnu dejovú líniu so začiatkom a koncom. Kým iné knihy majú štyri zvraty v štyroch častiach, tu tie štyri zvraty máte v jednej knihe a nemusíte sa stresovať, kedy vyjde ďalší diel. Musím upozorniť tiež na chyby v texte. Boli tu ako napríklad chýbajúce, či zamenené písmenko. Ak to mám zhodnotiť do konečnej vety, nebolo to vôbec zlé. Prežila som svet je kniha, ktorá aj napriek drobným chybičkám krásy bola zhltnutá za 2 dni a odchádzalo sa od nej veľmi ťažko.

Bezprostredné pocity po prečítaní :
  • konečne KONEČNE dystópia od slovenskej autorky
  • Alex je úžasný, obetavý a ach...dokonalý :O