sobota 19. novembra 2011

RECENZIA : Zlodejka duší Kiersten Whiteová

• originálny názov : Paranormalcy
  • počet strán : 352
  • vydané na SK : 10/2011 Fortuna Libri

anotácia : Hrdinka románu má veľmi zvláštne povolanie: pracuje v Medzinárodnej agentúre pre kontrolu nadprirodzených bytostí. Bežne sa stretáva s upírmi a vlkodlakmi, jej najlepšia priateľka patrí medzi morské panny a nová láska je paranormál, ktorý na seba dokáže brať najrôznejšie podoby. Hoci jej trochu prekáža, že je ochudobnená o bežné radosti vrstovníkov, vedie pomerne spokojný život. To sa má však čoskoro zmeniť... Paranormálne bytosti začínajú z neznámeho dôvodu umierať a okolo Evie sa zrazu dejú zvláštne veci. Náhle sa na scéne objaví Zlodejka duší a Evie ide o život...Siahnite po napínavom príbehu, v ktorom sa prelína svet ľudí a nadprirodzených síl, plnom dramatických scén aj humorných situácií, Zlodejka duší! Každý mladý čitateľ si určite príde na svoje! :-)

Dej :

Ak sa nenahlásiš do dvanástich hodín, budeš zlikvidovaný. Ak napadneš človeka, budeš zlikvidovaný, Ak sa pokúsiš odstrániť sledovacie zariadenie, budeš zlikvidovaný. Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.

Tieto krásne a poetické vety vychádzajú z úst Evelyn už od detstva. Pracuje totiž pre Medzinárodnú agentúru na kontrolovanie nadprirodzených bytostí v skratke MAKNAB.
Evelyn, okrem toho, že býva a pracuje v MAKNAB-e, má rada celkom normálne veci a túži po maličkostiach ako jej rovesníci. Miluje seriály zo študentského prostredia, zbožňuje ružovú farbu a najviac túži po tom, aby sa raz dostala na strednú školu medzi ostatných teanegerov a mohla od rána do večera otvárať školskú skrinku, najlepšie v plesových šatách.

No ale ona namiesto týchto vymožeností, montuje sledovacie zariadenia kadejakým vílam, upírom, strigám, či vlkolakom a podobnej hávedi. Oproti ostatným, ktorí pracujú v MAKNAB-e má ale obrovskú výhodu. Evie vidí na každej bytosti, či je alebo nie je človek. Navyše ju prenasleduje ako maniak, otravná víla Reth. No idylka.

Jedného pekného večera načape Evie neznámu bytosť, špárať sa v spisoch, v kancelárií Raquel ( mimochodom tej, ktorá čiastočne celú spoločnosť riadi a k tomu je Evelyn ako matka, ktorú si nepamätá ) a k tomu ešte aj v Raquelinej koži. Taká drzosť! To sa doslova pýta na označkovanie. Evie to nedá a chce vedieť čo je ten zjav zač. A tak sa zbližuje s vodnou bytosťou Lendom meniacu podoby ako na bežiacom páse a odhaľuje zakázané tajomstvá MAKNAB-u. Popri tom sa niekde vonku zakráda zvláštna bytosť, ktorá zabíja nadprirodzené bytosti. Čo je vlastne MAKNAB, čo má za lubom a kto je záhadná bytosť, ktorá zabíja všetky tvory?

Ako sa vyjadrila Lisa McMannová autorka trilógie V zajatí snov, táto kniha je naozaj najroztomilejší debut roka. Nečakajte žiadne siahosiahle opisy cez 500 strán, ale oddychovú knihu, ktorá vás zabaví a zároveň prenesie plynulou a nezvyklou dejovou líniou nadprirodzených bytostí. Dokonca ak máte 13-16 rokov vyššie budete touto knihou možno aj totálne paf :).

Určite si prídu na svoje aj milovníci ľúbostných trojuholníkov. Tentoraz o hlavnú hrdinku bojujú dvaja švárni junáci :).Mimochodom aby sme mali hneď spočiatku jasno, kričím za TEAM Lend. Tak ako aj Lenda som si obľúbila aj najlepšiu kamarátku Evie, morskú pannu Lish, ktorej slávne počítačové nadávky typu ( píp píp píp ) si budem predstavovať asi vždy, keď pozriem na túto knihu. Zlodejka duší ma dorazila svojou humornou stránkou. Čo strana to vychytané vety, ktoré ozaj vyčaria úsmev na tvári. Autorka dala hlavnej hrdinke do úst doslova britvu, taký mala podrezaný jazyk.

Kniha sa čítala sama, dej plynul a plynul až som skončila na poslednej stránke a ...... á...... á...... CHCEM SI PREČÍTAŤ DRUHÚ ČASŤ.

Čo sa týka prekladu, tak som si najprv myslela, že starodávne slová, ktoré sa v texte nachádzali, hlavne v pestrom nadávkami obklopenom slovníku hlavnej hrdinky, pochádzajú zo zlého prekladu. No ešte že existuje blogerský svet, kde si vymieňame názory a niekto čítal túto knihu aj v originálnom prevedení, kto ma vyviedol z omylu ( vďaka Judit :)). Ono vraj máme prekladateľke skôr pogratulovať, že ten text vôbec preložiť zvládla v takejto forme a že sa vynašla. Takže skláňam klobúk dole, dobrá práca.
Koniec koncov aj tie staromódne slová vyčaria úsmev na perách.

Celkový dojem knihy je dobrý a hodnotím ho na 3,5 mesiačika. Zlodejka duší je síce prepracovaná svojím spôsobom a udrží čitateľa pri knihe dosť dlhý čas, ale  predsa len je pre mladšie ročníky. Až také ohúrenie z nej som nedosiahla ale druhú časť si aj napriek tomu prečítať chcem. Som zvedavá, ako bude príbeh pokračovať.

a  pol mesiačika